پست الکترونیکی

info@VIPsazeh

ویژگیهای مشترک درب و پنجره های دو جداره

شباهت های درب و پنجره دو جداره الومینیومی و یو پی وی سی

ویژگیهای مشترک درب و پنجره های دو جداره الومینیومی و UPVC مطلبی است که در اینجا میخواهیم به آن بپردازیم :

 

 

نکته برجسته ایی که همه ما را مجاب به استفاده از درب و پنجره دو یا چند جداره می نماید ، مبحث عایق بودن درب و پنجره های دوجداره میباشد ، عایق حرارتی ، عایق صدا و حتی گرد و غبار

جلوگیری از اتلاف انرژی از طریق درب و پنجره های دو جداره ,در ساختمان بواسطه استفاده از شیشه های دوجداره و پروفیل های خاص آلومینیومی و UPVC خصوصیت بارز و مشترک انها می باشد .
بواسطه استفاده از درب و پنجره های دو جداره و ساختار عایق بندی مناسب مانع از نفوذ آلودگی های صوتی به داخل ساختمان می شویم . همچنین خصوصیت دیگر درب و پنجره های دو جداره جلوگیری از نفوذ و تجمع آب باران روی لبه های خارجی بواسطه استفاده از دو تا چهار لایه نوار آب بندی مخصوص (EPDM), شیب ملایم در کف پروفیل ها و تعبیه آبچکان در محل های مربوطه و همچنین مانعی در برابر نفوذ عوامل شیمیایی و بعضا خطرناک خارجی مانند باران های اسیدی و گازهای آلاینده می شویم .
قابلیت استفاده از شیشه های تک و چند جداره با ضخامت ۳ الی ۳۶ میلیمتر دیگر ویزگی مشترک درب و پنجر ه های دو جداره الومینیومی و UPVC می باشد.
سازگاری با هر نوع آب و هوا و فیلتر امواج مضر نور خورشید و اشعه ماورابنفش دیگر خصوصیت مشترک درب و پنجره های دو جداره می باشد.
محفظه بین دو یا سه لایه شیشه با گاز آرگون پر میشود که در مبحثی جداگانه به تفاوت در کیفیت تولید و جزییات تکنولوژیک تولید ان میپردازیم.

در هر دو مدل امکان نصب توری های ثابت و متحرک و رنگ امیزی متنوع وجود دارد .

شعار مشترک تولید کنندگان درب و پنجره دو جدار در مورد محصولاتشان :

سازگاری با محیط زیست و سلامت در عین ماندگاری طولانی می باشد.

و اما اخرین ویژگی مشترک این محصولات حالت های بازشوندگی و کاربرد های انهاست که به تفصیل توضیح می دهیم :

پنجره دوجداره تک حالته (Turn) :

 

پنجره دوجداره لولایی یا پنجره تک حالته

در این نوع بازشوی پنجره بصورت معمولی و حول محور ۹۰ درجه باز و بسته می شود .

پنجره های تک حالته Turn دوجداره بر روی یک محور به صورت افقی باز و بسته می شود و با نام پنجره دوجداره لولایی نیز معرفی می شوند . این دسته از پنجره های دوجداره بدلیل حالت بازشو تک حالته رتبه دوم از لحاظ قیمت ارزان را دارا بوده و هزینه کمتری برای مشتریان دارد .
پنجره دوجداره تک حالته Turn در ساختمانهای جدبد و مدرن بیشتر استفاده می شود زیرا هم صرفه اقتصادی دارد هم اکثر مردم تمایل بیشتری به این مدل بازشو دارند شاید دلیلش شباهت به مدل پنجره های قدیمی بوده باشد.
دلایل استفاده بیشتر از این نوع پنجره های دوجداره ،
پایین بودن قيمت نسبت به بقيه بازشو ها
تغيير جهت بازشو از راست به چپ و يا از چپ به راست با كمترين زمان و قيمت
تعويض راحت لولا ها و يراق آلات درصورت نياز
و اب بندی مناسب می باشد.
دیاگرام این نوع پنجره دوجداره در نقشه های اجرایی به شکل زیر می باشد :

نمایش دیاگران پنجره دوجداره تک حالته

پنجره تک حالته کلنگی یراق سرویسی پنجره (Tilt):

این نوع بازشو در اندازه های کوچک و برای سرویس های بهداشتی و حمام استفاده میشود. کور شدن نقطه دید پنجره دو جداره از روبرو از مزایای این سیستم است .

بازشو فرانسوی پنجره دوجداره

به پنجره‌ای گفته می‌شود که فقط از سمت بالا و با زاویه ی مشخص، بسته به نوع یراق‌آلات مورد استفاده باز می‌شود و بیشتر در پنجره‌های سرویس و یا راهروها مورد استفاده قرار می‌گیرد .

دیاگرام پنجره های دوجداره کلنگی به شکل زیر می باشد :

نقشه دیاگرام بازشو کلنگی

البته بسته به حالت بازشوندگی چنانچه دیاگرام به صورت نقطه چین رسم گردد منظور بازشوندگی به خارج می باشد .

– پنجره های دو جداره دو حالته (Tilt & Turn) :

ویژگی این سیستم باز شدن پنجره بر روی دو محور به صورت عمودی و افقی است. این سیستم به گونه ای طراحی شده که مانع بسیار مقاومی در برابر نفوذ آب باران، گرد و غبار، آلودگی هوا و کاهش آلودگی صوتی تا ۴۰ دسی بل با شیشه دو جداره استاندارد و۷۰ دسی بل با شیشه ۳ جداره می باشد. عدم لرزش و ایجاد صدا به هنگام شدت باد و باران و طوفان ، بالا ترین میزان صرفه جویی در هزینه های سرمایشی و گرمایشی و استفاده از حالت دوم بازشو برای عدم درگیری با پرده ها و در عین حال گردش هوا و ثابت ماندن در حالت باز در حالت دوم حتی در هنگام وزش باد و طوفان از مزایای این سیستم است .

عکس از پنجره دوجداره دوحالته

 

این مدل پنجره های دوجداره ترکیبی از پنجره تک حالت بازشو Turn و تک حالته چرخشی Tilt up می باشد . در پنجره های دو حالت بازشو می توان با حرکت دستگیره پنجره را به حالت Turn در اورده و با ادامه چرخش دستگیره (البته در حالت بسته ) پنجره دو جداره را به حالت Tilt در بیاوریم . یراق در این نوع پنجره نسبت به پنجره های تک حالته پیچیده تر شده و از قطعات بیشتری بهره می گیرد. به سبب چرخش یراق در چهار طرف بازشوی پنجره ،اطمینان بیشتری را در عایق سازی پنجره برای ما حاصل می نماید یراق آلات دراین نوع پنجره دوجداره قابلیت رگلاژ دارد. به صورتی که می توان تنظیمات پنجره را در صورت خارج شدن پنجره از تنظیم به هر علتی به سهولت انجام دهیم . از امتیازات این پنجره تهویه هوا بدون اشغال فضای درونی منزل می باشد. در پنجره های دوجداره دو حالته ، دور تا دور قسمت باز شو ماش رومهای ( زبانه هایی برای درگیرنمودن قسمت بازشو به چهار چوب ) تعبیه شده است که با کیپهای موجود بر روی چهارچوب درگیر شده و قسمت باز شوی پنجره را به چهار چوب پنجره جذب نموده و پنجره را از لحاظ عایق بودن درمقابل سر و صدا و گرد و خاک ومانع بسیارخوبی در مقابل سرقت می سازد . این نوع پنجره دراتاقهای خواب ، سالن پذیرایی و در تمامی نقاط ساختمان کاربرد دارد. پنجره ها دو حالت باز شو با توجه به خصوصیت خود ، امکانات مناسبی را در تهویه هوا و تمیز کردن شیشه ها در اختیار شما قرار می دهد. ضمنا بهنگام تهویه هوای درون اتاق در زمستان یا تابستان می توان از حالت دوم باز شو (باز شو از بالا) استفاده کرده بدون اینکه برای پرده جلو پنجره مزاحمتی ایجاد کند.همچنین می توان همواره از هوای بارانی بهار و بوی مطبوع باران استفاده کرد ، بدون اینکه آب باران مزاحمتی برای داخل اتاق ایجاد نماید.
از دیگر مزیت های این نوع یراق آلات، تنظیم فشار بسته شدن پنجره میباشد. این تنظیم در هنگام باد های سهمگین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع پنجره ها امکان نصب توری های مدرن جمع شونده نیز میسر می باشد .

دیاگرام این نوع پنجره دوجداره در نقشه های اجرایی به شکل زیر می باشد :

روش رسم پنجره دوجداره دوحالته

– پنجره های دو جداره دولنگه بازشوی مولیون متحرک یا T بازشو یا فرانسوی (French):

در این مدل بازشو، هر دو لنگه قابلیت باز و بسته شدن را دارا می باشند . این نوع بازشو به فرانسوی نیز معروف است و معمولا برای درب ها استفاده می شود. استفاده حداکثری از فضای قابل باز شدن درب و پنجره از مهمترین قابلیت های این نوع بازشو میباشد. برای توضیح این نوع بازشو میتوانیم بگوییم وقتی دو لنگه درب یا پنجره تک حالته بصورت مکمل در یک چهاچوب قرار بگیرند مدل بازشوی فرانسوی می شود با این تفاوت که محل اتصال دو لنگه درب یا پنجره هیچ ستونی تعبیه نمی شود.

تصویر پنجره دوجداره دو لنگه بازشو فرانسوی

– درب و پنجره های دوجداره کشویی (Sliding):

درب و پنجره های دو جداره کشویی دو نوعند :

پنجره تک لنگه کشویی – Horizontal Sliding Window

پنجره دولنگه کشویی – Double Horizontal Sliding Window

پنجره کشویی مزیت بزرگی دارد که در هنگام بازشدن پنجره فضای داخل را اشغال نمی کند و جلوی پرده نصب شده را نمی گیرد. به همین دلیل در قسمت هایی از ساختمان که این مسئله اهمیت زیادی دارد از پنجره کشویی استفاده می شود.

پنجره دو جداره کشویی UPVC نسبت به پنجره های دوجداره آلومینیومی عایق تر می باشد . اما با این اوصاف بدلیل وجود فاصله ای که برای قراردادن ریلها و رفت و آمد لنگه بر روی فریم در میان لنگه بازشو و فریم وجود دارد (گرچه با مویی ها و لاستیکهای خاص پر می شود) بهره وری کمتر در زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی ، گرد و خاک و سرو صدا نسبت به انواع دیگر بازشوها دارد.

نحوه عملکرد پنجره دوجداره کشویی

پنجره کشویی بدلیل بهره وری کمتر در زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی نسبت به انواع دیگر بازشوها ، این روزها کاربرد خود را کم کم از دست می دهد. تولید کنندگان در طراحی پنجره به همین دلیل سعی می کنند تا حد امکان از دیگر انواع بازشوها برای قسمت های مختلف ساختمان استفاده کنند.

– درب و پنجره دوجداره فولکس واگنی (Tilt & Sliding):

 

 

 

درب و پنجره مدل فولکس واگنی کشویی

این پنجره ها جایگزینی است برای پنجره کشویی ، یراق آلات آن قیمت نسبتا بالایی دارد . این نوع بازشو به همراه بازشو دوحالته از عایق ترین حالات بازشو است . این نوع یراق سایر مزایای یراق دوحالته به همراه مزایای پنجره کشویی را با هم دارد .بی شک یکی از زیباترین و عایق ترین پنجره های دو جداره ، مدل فولکس واگنی می باشد. سیستم بازشو پنجره فولکس واگنی به صورت ریلی و مانند ماشین های فولکس واگن قدیمی طراحی شده است . در هنگام باز و بسته شدن این مدل پنجره هیچ فضایی اشغال نمی شود و عملکرد آن تقریباً مشابه پنجره های دوجداره کشویی یا sliding می باشد با این تفاوت که در مدل sliding و یا همان کشویی فیتینگ پنجره دو جداره و یا همان عایق بودن آن ۷۰ درصد می باشد در صورتیکه در پنجره دوجداره مدل فولکس واگنی یا Tilt & Slide شما شاهد فیتینگ ۱۰۰ درصدی می باشید.

در این تصویر شیوه باز شدن پنجره فولکس واگنی را می توانید مشاهده نمایید ، همانطور که ملاحظه می فرمایید قسمت بازشو روی یک ریل ثابت قرار می گیرد. همچنین دیاگرام کلی و شماتیک از نحوه عملکرد و مکان قرار گرفتن یراق مورد استفاده در این نوع پنجره دوجداره :

عملکرد درب و پنجره فولکس واگنی

نحوه باز و بسته شدن درب و پنجره کشویی

یکی از کاربردهای درب و پنجرهای دو جداره فولکس واگنی به کارگیری انها در سبک های معماری خاص ،  نظیر ساختمان های ویلایی و جهت استفاده حداکثری از مناظر موجود می باشد ، چون علاوه بر باز و بسته شدن آسان و عایق بودن کامل آن ، شما یک نمای کاملاً شیشه ای خواهید داشت و پنجره دو جداره شما کاملاً حس زیبایی مناظر را به درون محیط منتقل می کند. علاوه بر آن در هنگام باز و بسته شدن هیچ فضایی را اشغال نمی کند.

نکته اینکه برای اثبات پیشگام و متفاوت بودن VIP سازه مفتخریم که اعلام نماییم :

 

گروه متخصصان طراحی و دکوراسیون VIP سازه نمایندگی انحصاری  شرکت پونزیو ایتالیا   می باشد و در حال حاضر VIP سازه تنها شرکتی است که قابلیت اجرای پنجره های الومینیومی دوجداره با طول 8 متر و عرض 6 متر را دارد . مطمئنا ، تصور دیوار شیشه ایی با این ابعاد برای هر کسی حس جالب و مسحور کننده ایی خواهد داشت و برای ما نیز غروربرانگیز خواهد بود تا یک بار دیگر تفاوتمان را به رخ بکشیم .

محصولات پونزیو ایتالیا

یکی دیگر از دلایل استفاده از درب و پنجره های دوجداره فولکس واگنی کاربری بسیار آسان از نظر باز و بسته شدن ان می باشد بطوری که شما می توانید یک پنجره مدل فولکس واگنی با عرض ۳ متر در ارتفاع ۲ متر را تنها با یک اشاره انگشت باز و بسته نمایید ، در حالیکه اگر این ابعاد مدل کشویی بود باز و بسته شدن ان بسیار سنگین بود و به علت وزن شیشه های بزرگ خیلی زود غلطک های زیر لنگه پنجره کشویی بر اثر وزن بالا می شکست و تولید پنجره ای با این ابعاد در مدل کشویی اصلاً استاندارد نمی باشد .

و در آخربررسی پنجره های دو جداره فولکس واگنی از نظر عملکرد یراق :
– درب و پنجره فولکس واگنی با یراق مکانیکی:
این مدل در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. عرض های بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر. باز و بسته شدن این مدل از پنجره دوجداره کاملاً با اعمال نیروی فیزیکی توسط شخص صورت می پذیرد.
– درب و پنجره دوجداره فولکس واگنی با یراق آلات نیمه اتومات:
این مدل در ابعاد متوسط استفاده می گردد. و جهت باز و بسته کردن آن به اعمال نیروی فیزیکی کمتری نیاز می باشد.
– درب و پنجره دوجداره فولکس واگنی با یراق فول اتومات:
این مدل جهت ابعاد بزرگ می باشد و تحمل وزن بالایی را دارد و باز و بسته شدن درب و یا پنجره دوجداره تنها با اشاره دست صورت می پذیرد و در ابعاد بزرگ با توجه به وزن بالا و عرض و ارتفاع زیاد، در هنگام باز و بسته کردن پنجره از عملکرد بسیار روان و راحتی برخوردار است.

– درب و پنجره دوجداره تاشو یا اکاردئونی:

این نوع پنجره ها به صورت آکاردئون به یک سمت جمع شده و در پنجره ها و درب های با عرض بیش از سه متر یا در پارتیشین هایی که یک فضا را به طور موقت از فضای دیگر جدا کرده و لزوما باید در بعضی مواقع به طور کلی جمع شوند کاربرد دارد. پروفیل و یراق آن متفاوت و از انواع دیگر پنجره ها گران تر است .

در و پنجره اکاردئونی

 

درب و پنجره های آکاردئونی (fold and slide) عموما در مکانهایی با عرض بسیار زیاد استفاده می شوند و جالب ترین خصوصیت درب و پنجره اکاردئونی این است که در هنگام نیاز شما می توانید کل درب و یا پنجره همراه با قسمت های میانی ( اعم از پروفیل بازشو و یراق آلات و شیشه دوجداره ) را به سمت کناره ها هدایت کنید و این در حالی است که در مقابل دید شما فضای پشت پنجره به طور کامل قابل رویت می باشد و هیچ قسمتی از پنجره در دید شما نخواهد بود.

– شیشه های دو جداره :

وجه تشابه درب و پنجره های UPVC  ، آلومینیومی و چوبی ، شیشه های دوجداره و یا 3 جداره مورد استفاده در کلیه طرح ها می باشد . در همگی این نوع درب و پنجره ها از مکانیزم مشترکی استفاده میشود که در مقاله ایی تخصصی مراحل تولید تا نصب شیشه های دو جداره توضیح خواهیم داد.

 

تا اینجا ما سعی کردیم شما را با ویژگیهای مشترک درب و پنجره های UPVC و الومینیومی و حتی درب و پنجره های دو جداره چوبی آشنا نماییم ، امیدواریم توانسته باشیم تعریفی جامع از این خصوصیات در تصورتان نقش بزنیم . خصوصیات ، نقاط ضعف و قوت هر نوع پنجره را نیز میتوانید در فیلد اختصاصی مربوط به ان مطالعه نمایید و مانند همیشه می توانید روی مشاوره تیم وی آی پی سازه حساب ویژه باز نمایید .

EnglishIran