پست الکترونیکی

info@VIPsazeh

روف گاردن(roof garden)

منظور از روف گاردن

روف گاردن لاکچری

روف گاردن یا باغ بام ، در تعریف عامیانه به فضای سبز روی پشت بام گفته می شود .
چنانچه فضای سبز بر روی سقف (پشت بام، حیاط) اجرا شده باشد و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی پشت بام شکل گرفته باشد را میتوان روف گاردن نامید. روف گاردن پشت بام یا در زبان فارسی باغ بام، این فرصت را برای شما فراهم می کند که باغ شما مشرف به شهر باشد و شما بتوانید از مناظر لذت ببرید. امروزه با پیشرفت علم می توان بر روی بام خانه ها و ساختمان های بلند یک باغ زیبا با انواع گیاهان ایجاد کرد.
روفگاردن یا گرین روف فضاهای سبزی هستند که در سطوح بالای ساختمان های مسکونی ، صنعتی و تجاری که برای تفریح ، فضای بازی، سایه و پناهگاه ، تولید غذا ، کنترل دما، بهبود معماری و ایجاد محیط مناسب زندگی برای پرندگان و یا به سادگی به عنوان یک منطقه سبز طراحی شده است.چنین باغ‌هایی در مقیاس بزرگ می‌توانند بر آب و هوا و محیط زیست منطقه تاثیر گذاشته و آن را بهبود بخشند.
روف گاردن همانطور که از نامش بر می‌آید به معنای باغچه یا فضای سبزی است که روی پشت بام یک سازه قرار دارد. به عبارت دیگر هر نوع پوشش گیاهی و فضای سبزی که توسط انسان در بالاترین سطح سازه‌های صنعتی، تجاری و مسکونی و به خصوص انواع برج لوکس ساخته می‌شود روف گاردن نام دارد، که می‌توانند به منظور رشد محصول، تامین فضای بازی و تفریحی و .....به کار روند. نمای شیشه‌ای این باغچه‌ی روی بام این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که به کل شهر اشراف داشته باشید. چشم انداز شهر ازبالای باغچه بام بسیار زیباست. به خصوص هنگام شب که کل شهر مانند نگینی زیبا زیر پاهای شما می‌درخشد.

طراحی روف گاردن

روف گاردن  به مساحت قابل ساخت یک پروژه افزوده ، و مکان جدیدی برای اجتماع درون محیطی فراهم می آورد. که این امـر در سالهای اخیر با توجه به ارائه راهـکارهای اجرایی مناسب، مورد توجه مهندسین مشاور، معماران و سازندگان در صنعت ساختمان کشورمان گردیده است.

در طراحی روف گاردن و ساخت باغ بام، المان های مختلفی چون انواع آبنما، آلاچیق و پرگولا، گلدان های پرتابل یا ثابت با فضای سبز مناسب، چمن های طبیعی و مصنوعی، نیمکت با چوب های ترمال وود ، باربیکیو آشپزخانه های صحرایی و گاهی حتی بنا به سفارش جکوزی ، استخر های فایبر گلاس و محل هایی جهت آفتاب گرفتن ، مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی روف گاردن  یا باغ بام شامل دو مرحله عمرانی (اجرای ایزولاسیون و زهکشی) و لنداسکیپ (اجرای فضای سبز و تجهیزاتی مانند آلاچیق، باربی کیو، آبنما) می باشد. استفاده از مصالح نوین ژئوسنتتیک مانند ژئوممبران، ژئو درین و ژئو تکستایل در تسریع، کاهش هزینه ها و بالا بردن ایمنی سیستم ایزولاسیون، زهکشی و فیلتراسیون بام بعنوان یکی از اساسی ترین اجزاء ساختمان، تخصص مهندسین گروخ VIP سازه می باشد.

روف گاردن یا باغ بام را می توان با گذاشتن چند گلدان در پشت بام شروع کرد و در آخر به اجرای فضای سبز ختم کرد. این باغچه های روی بام می توانند یک آبشار زیبا یا یک باغچه پر از بوته میوه و گل یا یک آلاچیق چوبی کوچک داشته باشد.

 

 

طراحی پلان روف گاردن

برای ساخت روف گاردن باید یک طرح ذهنی و شفاهی که نهایی و تصویب شده توسط کارفرما باشد، داشته باشیم که این طرح با توجه به خواسته های مشتری، میزان فضای موجود و قابل استفاده، میزان تحمل وزن و بار مجاز با توجه به پتانسیل ساختمان، جهت وزش باد و تابش نور خورشید با استفاده از نرم افزار های طراحی چون اتوکد و ... طراحی می شود و در عمل به این اقدام طراحی پلان ویلا گفته می شود. دقت داشته باشید که محاسبه دقیق این پارامتر ها بسیار حساس و مهم است زیرا اگر به درستی صورت نگیرد امکان دارد خسارات جبران ناپذیری به ساختمان وارد شود.

در طراحی پلان روف گاردن، سبکی که برای اجرای روف گاردن می خواهیم داشته باشیم نیز اهمیت دارد. برای مثال روف گاردن شما گسترده اجرا می شود، یا متمرکز، و یا اینکه سبک کلاسیک یا مدرن دارد. در پلان روف گاردن باید همه جزئیات موجود را طراحی و مدل سازی کنیم. این جزئیات عموما دو دسته هستند، دسته اول المان ها، اشیاء کاربردی و تزئینی و دسته دوم شامل تمام سیستم های فنی مانند سیستم آبیاری، زهکشی، عایق بندی و.. می شود. همچنین جنس تمام متریال مورد استفاده در اجرای بام سبز، مانند کفپوش و دیوارپوش ها، مبلمان، سایه بان و چتر و سایه بان، نیمکت و آلاچیق و آبنما و... را با نزدیک ترین آبجکت های معماری به ایده آل کارفرما مدل سازی میکنیم و در قالب تصاویر 3d برای کارفرما ارائه می دهیم. صفر تا صد این فعالیت ها را طراحی پلان روف گاردن می گوییم.

  • گیاه مناسب روف گاردن

ویژگی هایی مانند میزان تحمل گرما و نور مستقیم خورشید و رشد ریشه گیاه باید در زمان تهیه گیاه در نظر گرفته شود.

  • فضای سبز روی پشت بام

فضای سبز می تواند ترکیبی از گیاهان و گلدان و بوته میوه باشد.

  • آبیاری اتوماتیک روف

برای حفظ و نگهداری گیاهان و آبیاری گیاهان در زمان های مشخص از آبیاری اتوماتیک و قطره‌ای هوشمند استفاده می شود که از اجزای اصلی و مهم به شمار می آید.

  • نورپردازی فضای سبز پشت بام

از عناصری که در طراحی لاکچری و زیبای روف بسیار مؤثر است و هزینه بالایی دارد.

  • زیرسازی پشت بام

روش مدولار زیر سازی استاندارد بام را انجام می دهد و آماده سازی سطح تمام پشت بام صورت می گیرد.

  • کف سازی فضای پشت بام

کف به سه صورت چوبی و شن و قلوه سنگ تزئینی ارائه می شود. هرچه میزان و سطح این کف‌ ها بیشتر باشد هزینه هم بیشتر می شود.

  • تجهیزات جانبی پشت‌ بام

آلاچیق، آتریوم، مبلمان آبنما، فضاهایی مانند آشپزخانه همه جزو تجهیزات جانبی هستند. در اجرای روف گاردن قیمت پایین مساوی است با کیفیت پایین یک محصول، پس در نظر بگیرید که استفاده از متریال و المان های نامناسب در این پروژه‌ها دارای هزینه‌های بعدی سنگینتری خواهد بود.

 

ویژگی های ساخت و احداث روف گاردن چیست؟

 

روف گاردن در هر بامی و اغلب قریب به اتفاق و در هر زیست بومی قابل اجرا می باشد. باغ سبز یا همان روفگاردن محیطی زیبا و با طراوت برای اجرای سلیقه هر شهروند خوش ذوقی تلقی می شود. مکانی که می توان آن را با عایق پوشاند و با سیستم درست زهکشی و آب رسانی کرد و با فراهم آوردن بستر مناسب از خاک حاصلخیز، گونه های گیاهی متنوعی، با توجه به شرایط و اقلیم آب و هوایی منطقه کاشت .

روف گاردن با ایجاد محیطی مفرح و زیبا در ارتفاع با مناظری متفاوت از آنچه بطور معـمول می بینیم، آن هم در فضای گمشده ای از ساختمان که تاکنون بلااستفاده به نظر می رسیده است، بدون شک ایده جالب و منحصر به فرد به منظور ارتقای سطح کیفی زندگی و همچنین افزایش ارزش بـنا و ساختمــان خواهـد بود از دیدگاه مهندسی سازه، طراحی ساختمان با باغ بام منجر به افزایش پایداری و مدیریت صحیح باران های سیل آسا و آب باران می گردد.

چند تصور غلط رایج در بین مردم در مورد طراحی باغ بام

۱- باغ بام مستعد نشت هستند.

 شواهد کمی وجود دارد که روف گاردن را به نشتی پیوند می دهد. واقعیت این است که باغ بام از غشای ضد آب سقف یک ساختمان محافظت میکنند و آنرا از تابش نور ماوراء بنفش که باعث زنگ زدگی میشود محافظت می کنند. به طور خلاصه، اگر به درستی نصب شود، باغ بام ها می توانند عمر سقف ساختمان را طولانی کنند.

 

۲- باغچه های پشت بام می توانند مشکلات ساختاری ایجاد کنند.

در ساختمان های جدید، معماران و مهندسان سازه در حال حاضر حتی در زمان طراحی ویلا یا ساختمان ها، میزان باری که در اثر محوطه سازی که شامل آلاچیق، پرگولا، فضای سبز و یا آبنما موجود برای روف گاردن را نیز در نظر می گیرند. با این وجود، در پشت بام های سبز مقاوم ،برای تقویت بار اضافی براثر توسعه یک باغ بام، وهمچنین بارهای زنده مانند آب باران و برف باید آرماتور هایی ساخته شود. کارشناسان نگین آذین پارت هستند، تا بهترین روش برای نصب یک باغ بام را روی یک ساختار موجود بطورکامل ارزیابی و توصیه کنند.

 

۳- باغ های پشت بام گران و باکیفیت بالا هستند.

اگر کسی نمی داند از کجا شروع کند ایجاد یک باغ بام پرهزینه به نظر می رسد. به همین دلیل مشاوره ای از متخصصان، معماران، طراحان منظر، محوطه سازی و مهندسان سازه، لازم است. آنها می توانند برای کوتاه مدت و بلند مدت بهترین و اقتصادی ترین ایده ها و راه حل های طراحی باغ بام را ارائه دهند.

با توجه به ویژگی های محیط، هنگام طراحی منظر، محوطه سازی یا فضای سبز باید انواع گیاهان فصلی را درنظر بگیرید، تا سیستم های بستر و زهکشی مورد استفاده تعیین شود. متخصصان به احتمال زیاد بسترهای ضخیم تری را پیشنهاد می کنند که می توانند آب بیشتری جذب کنند و سیستم زهکشی که بتواند آب را ذخیره کرده و آن را در هوای گرم تر آزاد کند. به این ترتیب، نیاز آبیاری بسیار کاهش می یابد.

روف گاردن و تاریخچه پیدایش آن

 

باغچه های زیبای پشت بام، برای اولین بار در کشور آلمان خود نمایی کرد. در کشور آلمان اکثر قریب به اتفاق ساختمان ها دارای روف گاردن می باشند. این پشت بامهای سبز در آلمان رواج زیادی دارد حدودا ده درصد از ساختمان های آن دارای باغ بام هستند .

بام های سبز در ایالات متحده آمریکا نیز رواج پیدا نموده و می توان مثالی از مشهورترین آنها که در تالار شهر شیکاگو اشاره نمود. تالار شهر شیکاگو دارای بام سبزی بسیار سرسبز و زیبایی می باشد، که به واسطه پوشش گیاهی سرسبزش دمای این ساختمان نسبت به ساختمان های قدیمی که فاقد این نوع  باغچه روی بام هستند ۲۵ درجه سانتیگراد پایین تر یا به عبارتی خنکتر است که این خود یک مزیت بزرگ و لذت بخش می باشد.

 

انواع روف گاردن یا باغ بام

  • روف گاردن گسترده

در این نوع بام از گیاهانی با رشد ریشه های کوتاه استفاده می گردد و باید قابلیت رشد در خاک با عمق کم را داشته باشند.

  • روف گاردن متمرکز

در این نوع باغ بام از گیاهانی با عمق ریشه زیاد و حداقل ۳۰ سانتی متری استفاده میگردد. از مزایای این نوع بام باغ میتوان در عدم محدودیت در انتخاب نوع گیاهان اشاره کرد. هر نوع گیاهی حتی انواع هندوانه، توت فرنگی و حتی گیاهان دارویی مانند پونه، اسطوخودوس قابل کاشت می باشد.

 

انواع کلاس های روف گاردن

عوامل ذکر شده در روش های گوناگون اجرایی به نام های روف گاردن گسترده، روف گاردن متمرکز و روف گاردن پرتابل و مدولار خلاصه می شوند.

مشخصات روف گاردن کلاس A

کف بام: سنگ یا موزائیک

فضای اطراف: پوشش گیاهی طبیعی و شمشاد

فضای مرکز: پوشش چمن طبیعی

نحوه اجرای فضای سبز: عایق کاری و زهکشی

مشخصات روف گاردن کلاس B

کف بام: ترموود

پوشش گیاهی فضای اطراف: گیاهان طبیعی و کاج

نحوه اجرای فضای سبز: باکس ترموود و گلدان

جنس مبلمان: حصیر و چرم دارای آلاچیق یا سایبان

نورپردازی: چراغ محوطه

مشخصات روف گاردن کلاس C

کف بام: ترموود پلکانی

پوشش گیاهی فضای اطراف: گل و گیاه طبیعی

نحوه اجرای فضای سبز: باکس ترموود پلکانی

جنس مبلمان: ترموود دارای آلاچیق یا سایبان

نورپردازی: چراغ باغی و نور مخفی

اجرای روف گاردن به صورت متمرکز

مراحل زیر ساخت کف روف گاردن

با توجه به اینکه در این روش آب باران یا آبهای اضافی ناشی از آبیاری به صورت مسقیم بر روی کف جاری و از طریق گاتر و کف شور ها به سمت خارج از بام هدایت می شود، در نتیجه یکی از مهمترین نکته ها و نگرانی ها در این روش آب بندی سقف می باشد.

نکته دیگری که در اجرای بسیاری از بام های سبز به آن توجه نمی شود، ریشه گیاهان مخصوصا بعضی از گیاهان وحشی که امکان رشد ریشه ی آنها بصورت عمودی و عبور آنها از دیواره ها و یا عبور آنها حتی از عمق سقف طبقه  آخر می باشد. باید به نوع ریشه گیاهان هنگام طراحی طرح منظر توجه کرد و همچنین نیازمند است که حتما یک لایه ضد ریشه بر روی سقف اجرا گردد. بنابراین تعدادی از مراحل زیر ساخت به شرح زیر می باشد:

۱- اجرای کف سازی، پوکه ریزی و شیب بندی با توجه به محل قرارگیری کف شورها به صورت بهینه، به گونه ای که کمترین وزن به سقف محتمل شود.

۲- اجرای لایه آب بندی که می تواند به صورت ایزوگام حرارتی و یا پرایمر یا اپوکسی به صورت ملاتی باشد.

۳- اجرای لایه آنتی روت (ضد ریشه) که می تواند به صورت حرارتی و یا پرایمر یا اپوکسی های چند جزیی به صورت ملاتی باشد.

۴- اجرای لایه محافظ لایه ی آب بند و ضد ریشه، که می تواند موزاییک سنگ یا ملات جهت محافظت باشد. با توجه به اینکه امکان مسدود شدن کف شورهای بام و جمع شدن آب در فضای روف گاردن وجود دارد، می بایست همزمان با اجرای آب بندی کف به آب بندی دیواره ها نیز توجه نمود تا امکان نشت آب از ضخامت دیواره ها به طبقات پایین وجود نداشته باشد.

بنابراین در تمامی موانع عمودی سطح بام و همچنین مرزهای طرفین اجرای آب بندی می بایست موارد زیر را اجرا نمود.

۱- تیغه چینی به ارتفاع حداقل ۲۰ سانتیمتر بالاتر از کف تمام شود.

۲- اجرای ایزوگام بر روی دیواره ها بصورت یکپارچه و یا در صورت عدم امکان اجرای یکپارچه، ایزوگام دیواره بر روی ایزوگام کف قرار گیرد.

۳- اجرای لایه ی محافظ لایه ی آب بند که می تواند سنگ، سرامیک یا ملات جهت محافظت باشد. پس اجرای آب بندی و لایه ضد ریشه در کف و تست آب بندی اجرا شده و اجرای لایه محافظ آنها در هر قسمت از بام سبز، با توجه به طرح نهایی هر قسمت زیر سازی های مربوط به هرکدام را باتوجه به دیتیل مناسب انجام میدهیم

مزایای روف گاردن در بام ساختمانها چیست؟

 

روفگاردن با پوشش گیاهی خود مانع از هدر رفتن آب باران شده و کمتر این آب روانه  فاضلاب شهری شده و بیشتر به خورد آن اکوسیستم می شود. از طرفی این بام باغ  باعث کاهش آلودگی هوای شهری شده و کربن موجود در دود موجود در هوا را گرفته و به جای آن اکسیژن به محیط تحویل می دهد. حتی همانطور که قبلا اشاره کردم مثل یک عایق حرارتی و دمایی در ساختمان عمل نموده، دمای هوا را گرفته و باعث خنک تر شدن محیط می شود .

حتی اگر محیط بالای بام سبز نیز با شیشه پوشانده شود می تواند انرژی خورشیدی را بگیرد و تولید انرژی نیز نماید. همچنین این باغچه های روی بام  که بر روی یک عایق ایجاد شده و با پوشش گیاهی مناسبش باعث افزایش عمر سقف نیز می شود و از نظر زیبایی و طراوت بخشیدن به محیط نیز بسیار پسندیده می باشد .

گل‌ها و گیاهان مناسب روف گاردن کدامند؟

 

بهتر است گیاهان بومی و مقاوم به شرایط آب و هوایی منطقه زندگی خودمان را بکاریم. گیاهانی که نسبت به خشکی و رطوبت هوا و همچنین میزان و شدت و جهت وزش باد جغرافیایی آن منطقه، مقاوم است و حساسیت کمتری دارد. از طرفی باغ بام باید دارای پوشش گیاهی باشد که در تمام فصول سال بتواند زیبایی، طراوت و سرسبزی خودش را بخوبی حفظ نماید. و این شرط مهمی برای لذت بردن از دیدن همچین منظره ای در پشت بام منزلمان می باشد. نکات زیر در انتخاب گیاهان روف گاردن مدنظر گرفته شود.

۱) بدنبال گیاهان سخت‌ جان و مقاوم در برابر گرما باشید. برای انتخاب گیاهان مساله مقاومت در برابر باد و اشعه آفتاب و گرما بیشتر از گیاهان باغچه‌ای حائز اهمیت است. احتمال زنده ماندن نهالهایی با خصوصیات فوق در سال اول رشد بیشتر از گیاهان دیگر است. برای اینکه بتوانید گیاهان ظریفتر و شکننده‌ تری استفاده نمایید نیاز به بادشکن و حفاظ دارید.

۲)گیاهان محلی شهر خود را خریداری نمایید. گیاهانی که مخصوص شهر محل زندگی شما و یا مختص به آب و هوای مشابه با محل زندگی شما باشند، بسیار راحت تر از گیاهان خارجی با باغچه شما ارتباط برقرار کرده; و رشد می‌کنند و مقاومت آنها در برابر تغییرات آب و هوایی محل زندگی شما بیشتر است. همچنین امکان لانه کردن پرندگان و پروانه‌ها در آنها بیشتر می‌باشد.

3)درختچه‌ها و بوته‌های تزیینی انتخاب کنید. تعدادی درختچه و بوته تزئینی برای بام سبز خود خریداری نمایید. گیاهان بزرگ به دلیل سنگینی و جاگیر بودن گزینه‌های مناسبی برای باغچه‌های سقفی نیستند، اما درختچه ‌های کوچک تزئینی گزینه‌های مناسبی برای آنهاست و اگر توسط بادگیرها محافظت شده و در جای ثابتی قرار بگیرند، رشد خوبی نیز خواهند داشت.

جذاب تر شدن روف گاردن

میتونیم برای جذاب شدن روف گاردن از دیواره های شیشه ای استفاده کنیم که دید وسیعتری بهمون میده اما اگه پایبند به حفظ حریم خصوصی هستین گزینه مناسبی براتون نمیتونه باشه.

استفاده از درخت و گیاهان طبیعی میتونین از گلدون های گل استفاده کنین یا داشتن باغچه اما اگه حالت دوم رو انتخاب کردین، زیرسازی، ایزوله و خروج آب اضافی رو فراموش نکنید.

حتما یک سمت روف گاردن رو تبدیل به نقطه کانونی کنین، مثلا یک آبنمای خوشگل میتونه مرکز توجه قرار بگیره.

نورپردازی درست میتونه نمای شب رو جذاب تر کنه و استفاده از مبلمان مینیمال و مخصوص فضای بیرون از خونه و یا تاب های ریلکسی محیط رو دلچسب تر میکند.

سان روم گاردن چیست؟

ما امروز در گروه معماری نگین آذین پارت قصد داریم تا در این مقاله به معرفی و بررسی طراحی سان روم گاردن و تفاوت آن با طراحی روف گاردن و گلخانه بپردازیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. امروزه بیش تر خانه های شهری دیگر فضای کافی برای طراحی یک باغ زیبا در اطرافشان ندارند. بهترین کاری که در این شرایط میتوانید انجام دهید ساخت یک سان روم گاردن یا ایجاد و طراحی فضای سبز روی پشت بام ها است که به آن روف گاردن نیز می گویند.

سان روم گاردن یک اتاق متصل به ویلا یا ساختمان است و به شکلی از دیگر فضا ها سوا است که بسته به شرایط جوی نقاط گوناگون تفاوت هایی در ساختارش ایجاد می شود. معمولا شیشه یکی از اصلی ترین متریال ها در طراحی سان روم گاردن می باشد تا نور خورشید هرچه بیشتر وارد باغ آفتابی شود. در بسیاری از موارد در طراحی سقف سان روم گاردن از شیشه استفاده می گردد. اما باید توجه داشت در سرزمین هایی که آفتاب به شدت بیشتری می تابد مانند مناطق کویری که آفتاب تند و گرم تری دارند نباید از شیشه استفاده کرد . در زبان پارسی sunroom garden معادلی درخور و مناسبی ندارد، به همین علت شاید عبارت اتاق باغ آفتابی بهترین و مناسب ترین معادل برای آن می باشد.

آیا سان روم گاردن همان گلخانه است؟

شباهت های کمی میان عملکرد سان روم گاردن و گلخانه وجود دارد ولی خیلی تفاوت ها نیز در این بین است .توجه داشته باشید سان روم گاردن ها گلخانه نیستند شاید در ظاهر این چنین بنظر برسد.

هدف اصلی از طراحی سان روم گاردن چیست؟

در حقیقت سان روم گاردن به آرامش و آسایش زیستی ساکنین کمک میکند.در کنارش فضایی آرام و دلنشین و سبز را برای استراحت فراهم می کند. هدف اصلی سان روم گرادن ها بر خلاف گلخانه ها بهبود و پیشرفت فضای جوی ویلا است  چیزی که سان روم گاردن ها را از خانه به فضایی عالی تبدیل میکند. دید پانارومایی است که به دورتادور محوطه ویلا دارد. سان روم گاردن ها چهار فصل هستند و درشرایط بد آب و هوایی میتوانید خودتان را در محوطه ویلا یا باغ احساس کنید بدون اینکه حتی از روی کاناپه گرم و نرمتان تکان خورده باشید.

سان روم گاردن چه تفاوتی با روف گاردن دارد؟

سان روم گاردن ها از نظر ساختاری بسیار متفاوت با طراحی روف گاردن ها هستندبر خلاف روف گاردن که طراحی آن ها برای فضای باز پشت بام ها صورت می گیرد سان روم گاردن ها در فضای بسته شده از شیشه طراحی شده اند. و در محل خاصی به ویلا متصل میشوند و این صفحه شیشه ای شما را به دنیای بیرون از فضای داخلی ویلا متصل میکند

تاق های آفتاب با تابش نور خورشید و مبلمان راحت و فضایی دنج، مکانی ایده آل برای کتابخوانی و نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه است این محفظه شیشه ای ضمن محافظت از شما در برابر عناصر، ویلا شما را به فضای بیرون مرتبط میکند و این امکان را به شما می دهد که به طور همزمان از فضای داخلی ویلا و محوطه بیرونی ویلا لذت ببرید. اگر به فکر این هستید که یک سان روم به خانه تان اضافه کنید همین حالا با همکاران ما در گروه معماری نگین آذین پارت تماس بگیرید.

بهترین مکان برای ایجاد سان روم گاردن کجاست؟

تصمیم گیری در مورد محل قرارگیری سان روم گاردن اولین و مهم ترین قدم درطراحی و ساخت آن است. در نظر گرفتن شرایط اقلیمی محدوده مورد نظر مانند آب و هوای معمول و حاکم بر منطقه و همچنین زاویه تابش خورشید، در کنار منظره ای که پنجره های اتاق قرار است به آن مشرف باشد از مراحل مهم برنامه ریزی برای افزودن اتاق شیشه ای به فضای ویلا است. به طور معمول در مناطق شمالی با توجه به آب و هوایی آن منطقه، قرار گیری سان روم در بخش جنوبی بسیار کارامد تر و موثر تر است.

مزایای طراحی سان روم گاردن چیست؟

استفاده از نور طبیعی

 با توجه به این موضوع که معمولا از شیشه برای ساخت سان روم استفاده میشود و نور به راحتی از شیشه عبور میکند ما میتوانیم از نور طبیعی استفاده حداکثری داشته باشیم.

بهره گیری 4 فصل

 همان گونه که میدانید سان روم ها یک محفظه شیشه ای بسته هستند بنابراین شما میتوانید به آسودگی در تمام فصول سال ، در برابر سرما و گرما از آن بهره ببرید.

نگهداری و پرورش گیاهان

 در پاراگراف های قبل به این موضوع اشاره کرده ایم که محفظه شیشه ای سان روم میتواند به راحتی نور طبیعی را به داخل فضای اتاق انتقال دهد به همین دلیل این محیط میتواند محل مناسبی برای پرورش گیاهانتان باشد لازم به ذکر است که در انتخاب گیاهان دقت داشته باشید و از گیاهانی که به آب کمتری نیازمند هستند استفاده کنید.

چه گیاهانی مناسب سان روم گاردن هستند؟

در زمان تهیه گیاهان برای فضای سان روم گاردن باید به مواردی توجه داشته باشید مواردی از قبیل انتخاب گیاهانی مقاوم به خشکی، سبزینگی چهار فصل، کم آب، و ... به همین علت معمولا از گیاهان گرمسیری و آپارتمانی برای پرورش در این محیط استفاده می گردد گیاهانی مقاوم به خشکی و دمای بالا و تابش مسقیم خورشید، از این گونه گیاهان می توان به ارکیده ، شمعدانی، کاکتوس، سانسوریا، پتوس،فیلودندرون،و غیره اشاره کرد.

شرکت VIP سازه مفتخر است تا با ارائه خدمات مشاوره در خصوص طراحی و اجرای روف گاردن ، و نیز ارائه خدمات مهندسی شامل تهیه نقشه های اجرایی، نقشه های مربوط به زیرساخت مناسب جهت المان های معماری موجود در طرح، از قبیل آب نما، آتشدان، آلاچیق، مبلمان فضای باز، همچنین طراحی سیستم آبرسانی مناسب با توجه به پوشش گیاهی باغ بام شما، همچنین نصب لایه های روف گاردن  و بطور کلی اجرا و نظارت در اجرای پروژه همراه شما باشد.

EnglishIran