پست الکترونیکی

info@VIPsazeh

درب و پنجره دوجداره آلومینیومی

درب و پنجره آلومینیومی دوجداره

درب و پنجره دوجداره الومینیومی

 

چرا درب و  پنجره الومینیومی؟

آلومینیوم فلزیست ارزشمند و بهادار ، نقره ایی رنگ ، با جلای فلزی , قابل بازیافت ، خاصیت عدم زنگ زدگی ، نرم و سبک ، بادوام ، قابلیت شکل پذیری زیاد  ، مقاوم ، دوستدار محیط زیست که به سبب ویژگی های خاصش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است ، به طوری که هم اکنون در صنایع مختلفی همچون تولید ورق های کامپوزیت و درب و پنجره و نماهای شیشه ای در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد و نقش بسیار مهمی را در این صنعت ایفا می نماید.

در دهه ی اخیر نوع جدیدی از پروفیل جهت تولید درب و پنجره های آلومینیومی با طراحی خاص و محاسبات فنی و مهندسی یا با ورود مستقیم پروفیل و یا به صورت ورود تکنولوژی ساخت و انجام مهندسی معکوس جایگزین درب و پنجره های سنتی آلومینیومی شده که علی رغم ظرافت ، زیبای و دوام به دلیل طراحی خاص مهندسی سبک بوده و به سبب استفاده از قطعات و یراق آلات مخصوص نیازی به تقویت داخلی با میلگرد ندارد.

پروفیل پنجره ترمال بریک

یکی از جنبه‏ های تبلیغاتی در عرصه درب و پنجره‏ های UPVC نسبت به آلومینیوم ، بحث عایق بودن PVC و UPVC با توجه به مواد مصرفی در آن در مقایسه با آلومینیوم است که در این زمینه کارشناسان ، متخصصین و مهندسین صنعت آلومینیوم برای رفع این نقیصه مبادرت به طراحی و تولید نوع جدیدی از پروفیل آلومینیومی به نام ترمال بریک ( thermal break ) نمودند . پروفیل ‏های ترمال بریک مورد استفاده در صنعت ساخت درب و پنجره آلومینیومی با تعبیه یک تسمه از جنس پلی‏ آمید با جنسی خاص که تا 220 درجه حرارت و 50 درجه برودت را تحمل می‏ کند ایجاد می ‏شود . به دلیل جدا کردن لایه بیرونی پروفیل چهارچوب و لنگه از لایه داخلی این نوع پروفیل‏ ها و عایق نمودن آن در مقابل حرارت و برودت با مکانیزم پرس کردن تسمه پلی‏ آمید در بین جداره ‏ی بیرونی و داخلی چهارچوب (FRAME) و لنگه ( SASH ) پروفیل درب و پنجره از انتقال دما (حرارت و برودت) از فضای داخل به بیرون و بالعکس جلوگیری نموده و مانع از افت شدید حرارت و برودت محیط داخلی شده و نهایتاً سبب صرفه ‏جویی در مصرف سوخت و انرژی می ‏گردد و سبب می‏ شود عمر دستگاه های مولد حرارت (در فصل سرد) و برودت (در فصل گرم) در ساختمان‏ ها  افزایش پیدا کند و موجب صرفه‏ جویی در مصرف انرژی شده و جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی و اقتصادی می‏ گردد.

نکته‏ ی دیگر قابل تأمل در سیستم درب و پنجره ترمال بریک همسویی ضریب انبساط طولی پلی‏ آمید با آلومینیوم در شرایط جوی متفاوت می‏ باشد. ( انبساط و انقباض پلی امید و الومینیوم در یک راستا انجام می شود )

کاربردهای محیطی متداول پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC و همچنین شکل بازشوها تا حد زیادی یکسان می‌باشد.

مزایای پنجره دوجداره vip سازه

مزایا و معایب درب و پنجره دو جداره آلومینیومی

مزایا :

– ظریف ، شکیل و مستحکم می باشد ( فاکتور زیبایی و شکیل بودن، یکی از مزایای پنجره‌های آلومینیومی محسوب می‌گردد )
– نصب سریع
– سبک بودن و مقاومت در برابر عوامل جوی ( از پنجره های دو جداره UPVC سبک‌تر است )
– راحتی نصب از مزایای مهم پنجره‌های آلومینیومی است.
– غیر قابل اشتعال بودن
– عدم محدودیت در طرح و رنگ و عدم محدودیت در رنگ بندی پروفیل‌های آلومینیومی، با سلیقه‌های مختلف به خوبی سازگار می باشد.
– قابلیت نصب شیشه 1، 2 و یا 3 جداره در پنجره‌های آلومینیومی
– قابلیت بازیافت ، اجزاء تشکیل دهنده پنجره‌های آلومینیومی قابلیت جداشدن و تفکیک به منظور بازیافت دارند.
– انعطاف پذیری آلومینیوم قابلیت تنوع طرح به ما می دهد
– قابلیت ابکاری فلز آلومینیوم در رنگهای مسحور کننده رویایی ( رنگ کاری به روش آنادایز )

معایب :

– عایق حرارت نبودن آلومینیوم ( برای درب و پنجره های الومینیومی نسل قبل )
– عدم اتصال صحیح گوشه‌ها در بعضی مواقع ( که در تولید صنعتی ما این ایراد وجود ندارد )
– پوسیدگی به مرور زمان (منظور در شرایط جوی نامساعد و زمان طولانی بالای 15 سال می باشد )
– خوردگی در مقابل عوامل شیمیایی ( چنانچه درب یا پنجره دوجداره الومینیومی به مدت طولانی در معرض این مواد قرار گیرد )
– قابلیت خراشیدگی
– تمام قطعات به صورت مکانیکی به هم متصل شده و ممکن است از حالت ثابت درآمده و رگلاژ پنجره خراب شود.
– انتقال گرد و خاک به داخل ساختمان از محل اتصالات مکانیکی

 

انواع مختلفی از پروفیل‌ الومینیومی وجود دارد که هر یک برای ساخت قسمتی از قاب ، فریم و بازشوها بکار می‌رود.

سه نمونه پروفیل آلومینیومی با سه مقطع با شکل هندسی متفاوت

آلومنیوم ساده (Normal)

 

شامل دو نوع پروفیل ST و کرونت (Coronet) می‌باشد که پنجره‌های آلومینیومی پرکاربرد در ایران محسوب می‌شوند و تفاوت آنها در هندسه سطح مقطع پروفیل آلومینیومی آنها است . با توجه به مزایای پنجره ST نسبت به کرونت در حال حاضر تقریباً پنجره کرونت در بازار مصرف نمی‌شود زیرا پنجره‌های کرونت علاوه بر عایق نبودن به دلیل قفل بست نامناسب و نصب ضعیف یراق‌آلات ، بعد از مدتی سست شده و هوابندی آنها نیز به درستی صورت نمی‌گیرد و باعث ورود گرد و غبار و دود به داخل ساختمان می‌شود. ولی پنجره‌های ST دارای پروفیل قوی‌تر بوده و یراق‌آلات با کیفیت بهتری روی آن نصب می‌شوند. به علت استفاده از نوارهای مویی و لاستیک‌های آب‌ بند دوام پنجره نیز بیشتر است . برای آشنایی بیشتر با پنجره ST و کرونت و مشخصات هندسی آنها به استاندارد 2384 استاندارد ایران مراجعه فرمایید.

 

 

آلومینیوم ترمال بریک (Thermal Break)

 

ضعف عمده پنجره‌های آلومینیومی، عایق نبودن نسبت به حرارت می‌باشد که برای رفع این نقص کارشناسان و متخصصین صنعت آلومینیوم مبادرت به طراحی و تولید نوع جدیدی از پروفیل آلومینیومی به نام ترمال بریک نمودند. پروفیل‌های ترمال بریک مورد استفاده در صنعت ساخت درب و پنجره با تعبیه یک تسمه از جنس پلی آمید که تا 220 درجه حرارت و 50 درجه برودت را تحمل می‌کند، ایجاد می‌شود. به دلیل جدا کردن لایه بیرونی پروفیل چارچوب و لنگه از لایه داخلی این نوع پروفیل‌ها و عایق نمودن آن در مقابل حرارت و برودت با مکانیزم پرس کردن تسمه پلی‌آمید در بین جداره بیرونی و داخلی چارچوب (Frame) و لنگه (Sash)، از انتقال انرژی گرمایی از فضای داخل به بیرون و بالعکس جلوگیری نموده و مانع اتلاف حرارتی ساختمان می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت که پروفیل‌های ترمال بریک از دو پروفیل بیرونی و داخلی که بوسیله تسمه ‌های پلی‌آمیدی به هم متصل می‌شوند، تشکیل شده است. این امر این مزیت را ایجاد می‌کند که قسمت داخلی و خارجی می‌توانند رنگ‌های متفاوتی داشته باشند. نکته دیگر در سیستم درب و پنجره ترمال بریک، همسویی ضریب انبساط طولی پلی‌آمید با آلومینیوم در شرایط جوی متفاوت می‌باشد. این سیستم، عایق بسیار خوبی برای آلومینیوم بوده و استفاده از پوشش آنادایزینگ (Anodizing) یا آبکاری باعث می‌شود که هم رنگ‌های بسیار زیبا و دلنشین برای ساختمان خود داشته باشید و هم با توجه به عایق‌بودن این پروفیل، با استفاده از این سیستم شاهد دوام آن در مقابل شرایط جوی نامناسب باشید . آلیاژ آلومینیوم مورد استفاده در ساخت پروفیل‌های درب و پنجره آلومینیومی، آلومینیوم 6063 می‌باشد.

 

 

چوب آلومینیوم (Alu Wood)

الو وود

لایه داخلی پروفیل از جنس چوب و لایه بیرونی از جنس آلومینیوم بوده و به عبارت دیگر در حقیقت یک پروفیل ترکیبی است

پنجره Alu Wood ( آلو وود ) تلفیقی از پنجره های دوجداره آلومینیومی با روکش های زیبای چوب طبیعی است . چوب با زیبایی خاص خود چشمها را سحر می نماید و از دیرباز یکی از ارکان ساخت و ساز ساختمان بوده است . به مرور و با ورود مصالح جدید مصرف آن کمتر شد . بعد از چوب ، آلومینیوم مناسبترین گزینه برای ساخت پنجره بوده و هست ولی زیبایی انکارناپذیر چوب همیشه ذهن مهندسان را درگیر خود کرده .
پنجره های آلو وود از ترکیب آلومینیوم و چوب ساخته شده اند و با مکانیسم خاصی چوب و آلومینیوم به هم دوخته می شوند این پنجره ها از خاصیت زیبایی و عایق بودن چوب در کنار ظرافت و استحکام آلومینیوم بهره می گیرند و پنجره های سوپرلوکس و لاکچری را به ارمغان می آورند.
ویژگی های پنجره های Alu Wood :
– بدلیل تکنولوژی پیشرفته و خاص تولید پروفیل های آلو وود ، قیمت بالایی داشته و برای ساختمانهای لوکس استفاده می شود.
– درب و پنجره ALU WOOD به عنوان محصولی متفاوت و لاکچری در تولید درب و پنجره باعث ایجاد حس خوب طبیعت و نمایی زیبا در داخل خانه و همچنین باعث مقاومت و طول عمر پنجره در نمای بیرونی ساختمان می گردد.
– پنجره های آلو وود ترکیبی از پنجره های ترمال بریک یا نرمال آلومینیومی و روکشی از چوب فراوری شده است که در مقابل آب ، گرما ، نور و رطوبت مقاومت بسیار بالا یی دارد
– پروفیل های آلو وودی که در VIP سازه استفاده می شود از کشورهای ایتالیا ، بلژیک ، کانادا و ترکیه وارد می شود
– مونتاژ پنجره های آلو وود در VIP سازه با استفاده از فناوری روز دنیا ، محصولی متفاوت و سوپر لوکس را ارائه می نماید . بدلیل تکنولوژی خاص آلو وود عمر و کیفیت بالای آن مناسب ساختمانهای سوپر لوکس و خاص می باشد

پرسنل و مدت زمان اجرا تولید تا نصب پنجره دوجداره الومینیومی :

برای نصب معمولاً 2 نفر نصاب کافی می‌باشند. معمولاً برای هر واحد با تعداد متعارف پنجره از سفارش تا نصب حدود 2 هفته زمان لازم است. البته برای نصب، هر اکیپ نصاب در هر روز توان نصب یک واحد را دارند.

 

دستگاه‌های مورد نیاز برای اجرا

معمولاً ساخت و مونتاژ پنجره در کارگاه انجام شده و سپس یه محل نصب منتقل می‌شود و تنها برای نصب نیاز به ابزارهایی مانند دریل و … می‌باشد.

 

 

شرایط نگهداری پس از اجرا

باید در بازه‌های زمانی مشخص نسبت به تمیز کردن و شستشوی پنجره اقدام شود. برای شستشو می‌توان از مخلوط آب و صابون استفاده کرد.

 

– قطعات متحرک با استفاده از روغن‌های رقیق، روغن کاری شوند. – از خراشیدن و یا ضربه‌زدن به پنجره با اجسام نوک تیز خودداری شود. – در پنجره‌های کشویی داخل ریل‌ها کاملاً تمیز شود تا باز و بسته کردن پنجره به راحتی انجام شود. – در صورت ادامه عملیات ساختمانی مانند نقاشی یا سیمان‌کاری، با استفاده از پوشش مناسب روی پنجره پوشانده شود.

 

توالی اجرا

بهترین زمان برای اجرا پس از اتمام کامل عملیات ساختمانی است. هرچند که می‌توان بنابر ضرورت، زودتر نیز اقدام به نصب کرد. ولی باید دقت نمود که در صورت نصب زودتر باید مراقبت‌های ویژه از پنجره صورت گیرد و از قرارگرفتن در معرض ریزش مصالح ساختمانی و یا برخورد ابزار و مصالح سخت با آن محفوظ نگه‌داشته شود.

 

کنترل کیفی و فاکتورهای تعیین کننده

پنجره آلومینیومی خوب، پنجره‌ای است که از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

  • از پروفیل مناسب و استاندارد ساخته شده باشد.
  • در مونتاژ آن از میلگرد و سایر قطعات آهنی استفاده نشده باشد.
  • کلیه کنج‌های آن فارسی‌بر شده باشند.
  • یراق‌آلات آن از نوع مرغوب و با کیفیت انتخاب شده باشد.
  • در صورتی که عایق‌بندی ساختمان مدنظر باشد از پروفیل‌های ترمال بریک استفاده شود.
  • حتی‌المقدور از شیشه دوجداره استفاده شود.
  • دارای رنگ مناسب و متناسب با نمای ساختمان باشد و آندایز شده باشد.

 

پنجره های ساخته شده با پروفیل های آلومینیومی حرارت بند ( ترمال بریک ) VIP سازه

بخشهای اصلی این سیستم به شرح ذیل می باشد:

پروفیلهای آلومینیومی از بهترین کیفیت و با تنوع رنگ مورد نیاز مشتری می باشد .

نوارهای عایق ( پلی آمید ) ساخت تولید کنندگان معتبر اروپایی است .

واشرهای مورد استفاده از نوع EPDM می باشند .

یراق آلات مورد استفاده از نوع اروپایی Fapim – Ragni و ترک AATI می باشد .

تولید این سیستم در کارخانه VIP سازه  با تکنولوژی روز دنیا صورت می گیرد . رعایت استانداردهای معتبر جهانی و استانداردهای نفوذ هوا و نفوذ پذیری آب از جمله موارد مهم در شرکت آلوکد می باشد .

کیفیت درب و پنجره ها از لحاظ ثبات رنگ ، مقاومت مکانیکی ، به مدت حداقل ۵ سال گارانتی VIPسازه می باشد .

به منظور ترتیب کار و اجتناب از اشتباهات احتمالی برای هر پنجره کد جداگانه ای بر روی محصول درج میشود تا در مرحله تولید و نصب قابل شناسایی باشند .

به منظور نصب مناسب و پرهیز از اشتباه ، تعیین نوع درگاه اعم از آهنی ، آجری ، سنگ و یا سیمانی در زمان اندازه گیری توسط مهندسین شرکت انجام می گیرد .

تامین کلیه اقلام جانبی برای درب و پنجره ها از جمله روکوب ، لوله ، کوپلینگ و … توسط کارشناسان پیشنهاد می گردد. همچنین در انتخاب صحیح یراق آلات اطلاعات و راهنمایی های لازم صورت می گیرد .

علاوه برتوانایی تامین گروه نصاب به میزان کافی ، متناسب با شرایط ، حجم کار و برنامه زمان بندی و مسائل ایمنی (HSE ) در طول کار رعایت شده ، که از نقاط قوت VIP سازه  می باشد ، همچنین پس از انجام مراحل نصب ، کنترل و رگلاژ نهایی تمامی درب وپنجره ها از لحاظ صحت عملکرد و رفع ایرادات و اخذ تائید از کارفرما صورت می گیرد.

درب و پنجره آلومینیومی با برخورداری از تنوع زیاد در فرم، رنگ و گستردگی استفاده از یراق آلات و بازشو، یکی از مهم ترین درب و پنجره های تولیدی می باشد. درب و پنجره آلومینیومی نیاز های گسترده به درب و پنجره را به خوبی پاسخگو می باشد.

EnglishIran